Yogamatta av naturgummi och växtfibrer

När det kommer till yogamattans material är uppenbara saker som vikt och känsla av underlaget mot huden något att fundera över. Det finns inget särskilt material som passar till en viss yogastil, utan det handlar mer om vad du själv föredrar. 

Däremot lär vi oss gång på gång när vi praktiserar att vi är del i något större. Att vårt sökande efter att skapa balans i sinnet och kroppen också ger ringar på vattnet i andra delar av våra liv och ofta ger en större närvaro i möten med människor vi har omkring oss. 

I ljuset av det, är det också värt att reflektera över vilken påverkan vår yogautrustning har på miljön. Är mattans material och tillverkningsprocessen del i ett balanserat kretslopp?

 

Yoga är ett sätt att ta plats i din kropp, som en resa inåt. Själva praktiken har rötterna i en uråldrig tradition och ger oss djupare rötter i våra liv. Yogamattan är en plats du alltid kan ta med dig, där du kan möta din kropp och lyssna till dess inneboende vishet. En plats att bli närvarande, att stilla sinnet och genom det få mer energi. Din matta är hemmet för din yogapraktik och det är viktigt att du trivs där.

 

Hur lång och bred skall din yogamatta vara?

Som regel är det bra att ha en yogamatta som är 10-20 cm längre än du själv. Är du bredaxlad kan det vara värt att investera i en extra bred matta så du får gott om plats att yoga. 

Vill du ta med mattan till din yogastudio är det viktigt att tänka på är att ju större mattan är, ju tyngre blir den. Ska den mest användas för praktik hemma är mattans vikt mindre relevant.

 

Mattans tjocklek

Som standard är yogamattor 4 mm tjocka, men det finns allt från 2 mm och uppåt. Vilken tjocklek som passar dig beror dels på vilken typ av yoga du praktiserar men återigen, också på vad du själv föredrar. 

En tjockare matta – ca 6 mm, kan vara skön om du gör yin- eller kundaliniyoga. Det kan också vara bra om du har ryggproblem eller känsliga leder.

Dock är det svårare att hålla balansen i stående ställningar på tjocka mattor, så tränar du yoga med mer fysiskt krävande positioner är en matta på 4 mm eller mindre att föredra om du är nybörjare. 

Har du känsliga knän finns alltid möjligheten att lägga en filt under dem i positioner där knäna bär mycket vikt, om du ändå vill välja en tunnare matta.

Skötsel av yogamattan

Beroende på vilket material yogamattan är gjord av ska den tas omhand på olika sätt. Det finns oftast skötselråd för vad som gäller specifikt för den matta du investerar i. 

  • Mattor av PVC går att tvätta i tvättmaskin om de är av lite tunnare modell. Är de mer kompakta är det bättre att skrubba dem mjukt med ljummet vatten och lite såpa och sen duscha eller torka av dem med en fuktig trasa.
  • Mattor av naturgummi tål inte att duschas eller tvättas med rikliga mängder vatten för det förstör gummit. Istället är det bättre att spraya mattan med en sparsam mängd vinägerblandning (lika delar vitvinsvinäger och vatten) och torka av med en trasa.
  • Korkmattor sprayas lätt med vatten, torkas av och skall sen lufttorka.
  • Mattor av TPE är också känsliga för mycket vatten och sprayas precis som korkmattan lätt, eller torkas av med en fuktig trasa.

För regelbunden rengöring efter varje yogapass kan du använda en specialspray för yogamattor, eller göra en egen blandning av vatten och några droppar ättika, som du sprayar din matta med. 

I blandningen kan du även ha några droppar eterisk olja om du har någon doft du tycker extra mycket om. Efter du sprayat torkar du av mattan med en handduk. Detta funkar generellt för både mattor av naturgummi och PVC.

 

Saker att tänka på när du väljer yogamatta

I slutändan finns det inga rätt och fel när det kommer till att välja vilken yogamatta du ska ha, och med tiden kommer du att hitta vad som funkar för dig och på bästa sätt stöttar din praktik. 

Men några olika saker du kan tänka på är: 

  • Vilken typ av yoga du praktiserar
  • Vilket material mattan är gjord av
  • Om mattans yta är hal eller har bra grepp
  • Tjocklek
  • Längd och bredd

Det är också viktig att välja en yogamatta du tycker om. Du ska spendera mycket tid på din matta och färg och design påverkar din upplevelse.

 

 

Mattans yta

Det är viktigt att du känner att mattans yta ger dig bra grepp så att du blir stabil i dina yogapositioner och känner ett stöd från underlaget. Särskilt om du praktiserar mer fysiskt utmanande yoga kan detta vara till stor hjälp. 

Samtidigt föredrar en del halare mattor för att det kan underlätta i förflyttningar, och ligger ditt fokus mer i exempelvis restorative- eller yinyoga behöver greppbarhet inte ha lika stor betydelse. 

Om du har möjlighet – testa lite olika mattor och se vad som passar för dig. Det är din praktik och du vet vad som funkar för din kropp.

Var också observant på att du lägger yogamattan åt rätt håll. De flesta yogamattor har mönster eller en märkeslogga på ovansidan. Annars är det ofta sidan med bäst grepp som ska vara uppåt för att ge dig bättre fäste, medan den till synes halare sidan får ett bra fäste i golvet så att mattan ligger still under ditt yogapass. 

Det finns även mattor som är gjorda för att kunna vara vända åt båda hållen, men då brukar detta vara angivet.

 

Hur ofta bör yogamattan bytas?

Hur mycket yogamattan slits beror helt på hur ofta du yogar och hur väl du tar hand om den.

Om du rengör den regelbundet håller den längre. Generellt är mattor av naturgummi mycket tåliga, och är därför ett hållbart alternativ både när det gäller jordens resurser och din egen ekonomi.

Oavsett vilket material din yogamatta är gjord av, behöver den inte bytas ut så länge den känns fräsch och ytan fortfarande ger ett bra fäste i dina positioner.

För att få ut mesta möjliga av din yoga, meditation eller träning så rekommenderar vi att du har en egen yogamatta.
En plats som känns som hemma oavsett var du befinner dig någonstans.

Produkten har blivit tillagd i varukorgen